Jag är obotligt nyfiken.Bl.a på hur kroppen och hälsa fungerar.Sen är det roligt att blogga.Min ide är att inte riktigt veta vart jag är på väg,jag tar något från det inlägg jag håller på med och undersöker vidare.Jag lär mig själv under tiden.

lördag 27 december 2014

NIACIN- VITAMIN B3

NIACIN-B3
Vill du få vattnig diarre
inflammerad hud, bli dement och dö, i nämnd ordning??
Jaså inte,men dålig aptit,sömnlöshet,retlighet och dålig blodsockerkontroll?? Inte det heller,ja då är det bara att se till att få i sig sina dagliga doser av niacin.

Nu är det ganska svårt att undvika niacin då det finns i
många livsmedel men även om vi inte får den svåra formen
av brist kallad pellagra kan ända många av oss lida brist.

FINNS BL.A I 
Öljäst
Lever
Kött
Kyckling
Lax
Torsk
Sparris
Tomater
Champinjoner
Ärtor
Avocado
Om vi äter många gröna grönsaker
http://www.doctoryourself.com/hoffer_niacin.html

TRYPTOFAN OCH NIACIN
Om vi får i oss för lite niacin kan kroppen tillverka
niacin från tryptofan. Niacin prioriteras annars dör cellen.
Och vad händer då?Vi får tryptofanbrist.
Tryptofan behövs också för att tillverka serotonin,(må bra)
som i sin tur behövs i melantonin tillverkningen( sova bra)
Vi börjar deppa och sova sämre med andra ord.

NIACIN OCH BLODSOCKRET
Det finns dom som tror att fria fettsyror är en stor bov
vad det gäller strul med blodsockret och insulinresistens.
Och att Niacin behövs för att ta hand om dessa fettsyror.
Hur det än förhåller sig med den saken så har dom också
en åsikt om hur vi lättare får in Niacinet i kroppen.
Vi äter helt enkelt i samma måltid 
Ett Niacin-rikt födoämne
Ett C-vitamin-rikt födoämne
Ett Tryptofan-rikt födoämne
Och ett födoämne rikt på B-vitaminer 
https://www.youtube.com/watch?v=bZm3KIH0b_I
Allting hänger ihop det är då en sak som är säker,
Ett intressant ämne det här, hur vi sätter ihop våra måltider.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar