Jag är obotligt nyfiken.Bl.a på hur kroppen och hälsa fungerar.Sen är det roligt att blogga.Min ide är att inte riktigt veta vart jag är på väg,jag tar något från det inlägg jag håller på med och undersöker vidare.Jag lär mig själv under tiden.

lördag 11 oktober 2014

BOK :INSULIN Den felande länken/ Del 2

INTRESSANT BOK

VAD JAG LÄRDE MIG BL.A
1: Insulin är kroppens centrala hormon.

2:Våra celler är inte gjorda för att ta emot
för höga halter av blodsocker och insulin.
Därför blir många av oss insulinresistenta
mer eller mindre (diabetes typ 2 om det blir riktigt
illa )

3:När cellens receptorer stänger "dörrarna"
för insulinet är receptorerna också stängda för
andra hormoner.

4: C-vitaminet påminner mycket om
glukosmolekylen (socker) ,så har vi för högt
blodsocker sätter sig sockret  i cellens receptorer
för c-vitaminet och cellerna får brist på C.vitamin.
Särskilt dom vita blodkropparna som bekämpar infektioner.

5:Insulinet styr kalcium-omsättningen.
För mycket insulin kan därför ge osteoporos.

6: Och vad vi kan göra åt för höga nivåer av
 socker och insulin.Som sagt var, en intressant bok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar