Jag är obotligt nyfiken.Bl.a på hur kroppen och hälsa fungerar.Sen är det roligt att blogga.Min ide är att inte riktigt veta vart jag är på väg,jag tar något från det inlägg jag håller på med och undersöker vidare.Jag lär mig själv under tiden.

lördag 1 februari 2014

SAMMANFATTNING/del4

Vad jag lärt mig sen sist.
1:Att vi behöver enzymerna t.o.m för att tänka.

Och att vi därför behöver äta rå föda.Särskilt
mjölksyrade grönsaker och groddar är rika på enzymer.

2:Mineralerna och enzymerna samarbetar.Det finns dom
som påstår att äter vi mycket fullkorn och inte avaktiverar
fytinsyran och enzymhämmarna (Som våra förfäder 
gjorde)kan vi mycket väl få mineral- och enzymbrist.

3:Lärt mig  lite om fosfor.Lite svårt att sammanfatta dock.
Men vi har i alla fall minst 5 större fosfat-föreningar i 
kroppen och D-vitaminet är nödvändigt för 
fosfatomsättningen. 

 4:Natriumfosfatet är enligt en 1800-tals forskare den 
viktigaste basiska mineralföreningen i kroppen.
Har vi småfinnar lite här och där lider vi troligen brist
på detta mineral.

5:När vi känner oss särskilt harmoniska lugna men öppna
råder alfa-vågorna inom oss.Stress och alfa-vågor
går inte ihop.Vi behöver ha roligt,använda våra sinnen och 
regelbundet göra ingenting.Detta gäller kanske vissa personlighetstyper mer än andra,med det menar jag att vi  alla är olika i hur mycket lugn vi behöver.

6:Nattens hormon Melatonin behöver.
Solljus-för att stänga av tillverkningen
Nattsvart -för att sätta igång tillverkningen
Tryptofan-utgångsämnet för tillverkningen
Motion-kickar igång tryptofanet på något sätt. 

Nästa inlägg:Jag lär mig mer om tryptofanet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar